Interieur

Interieur
Een tot basic kampeerauto omgevormde Multivan

zaterdag 17 december 2016

usb in het dashboard - resultaat en vervolg

De usb-voeding is ingebouwd en leek het prima te doen bij het testen. Nadien kwam de ontgoocheling: geen storing zo lang er niets op aangesloten is, maar zodra dat wel het geval is, valt de DAB+ ontvangst weg...


Netjes, maar niet goed
Die voeding moet dus een ander plekje krijgen.

Nieuwe plaats

Deze keer wordt wel eerst getest onder belasting. Dat betekent niets meer dan het aansluiten van een toestel dat stroom verbruikt. Dan wordt de spanningsomvormer belast en dat veroorzaakt nu de storing.
Zo wordt de nieuwe plek bepaald en dat is net rechts van de stuurkolom, waar plaats beschikbaar is voor een viertal knoppen. Dat is in mijn T4 een lege plek. Aangezien ik de 12V voeding niet gebruik en de plaats vrijkomt, monteer ik hier een spanningsmeter voor de startaccu.

Omdat de 12V stroomtoevoer nu naar twee punten moet gaan, maak ik een gesplitste kabel.


De splitter en de gemonteerde voltmeter
Close up van de splitter.
Die achter het paneel door naar de juiste plek krijgen, is wel wat werk. Met behulp van een draadstalen kleerhanger lukt het prima.
Achter het afdekplaatje rechts van het stuur zitten nog wat spijlen. Ik veronderstel dat die bedoeld zijn om knoppen in te klikken, maar dat hoeft hier niet. Aan de linkerkant zaag ik er een spijl tussenuit, zodat de usb-voeding erin past.
Met een houtboor wordt een gepast gat gemaakt in de afdekplaat en daar past de nieuwe component prima in.



Het eindresultaat mag er zijn.

Verdere plannen hiermee

Het is hiermee nog niet af. De voeding komt van wat vroeger de aansteker was. Die loopt niet over het contact, dus de spanningsmeter en usb-voeding zijn continu in bedrijf. Op zich is dat niet zo erg, maar de auto staat op straat geparkeerd en de lichtjes kunnen (ongewenste) aandacht trekken. 
Aangezien ik de radio via de huishoudaccu wil voeden, zal ik dat wellicht ook voor die andere componenten doen. Dan kan ik er nog een schakelaar tussen zetten. In het dashboard is duidelijk nog plaats genoeg hiervoor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten